PROHLÍDKA FLORENCIE : levné ubytování kolem Via Nazionale u nádraží. Většina památek dostupná pěšky - z jednoho konce centra na druhý to trvá asi 30 minut. Některé památky jsou státní, nebo soukromé nebo je spravují comune ( městské správy). Před nádražím Piazza Stazione ►►►ulice Via degli Avelli ke kostelu na Pizza di Santa M.Novella.
SANTA MARIA NOVELLA ( kostel Panny Marie Zvěstovatelky) -( vstupné 2,60 eur) - koncem 13.stol. tu začala fungovat florentská základna dominikánského řádu, nádherný kostel z průčelí působící menší, než ve skutečnosti. Prolíná se tu románský sloh ( spodní část průčelí), gotika - interiér, renesance - průčelní portál a čtvercové intarsie a erbovní znaky nad ním, jehož autorem je pokrokový renesanční architekt Leon Batista Alberti. Uvnitř skrývá četná díla ze 14. - 16.stol., zejména nádherné fresky - Masacciovu fresku Nejsvětější Trojice = jedno z prvních děl, kdy byly použity nově objevené techniky perspektivy a proporcionality. Nachází se v půli severní lodi. Zajímavostí je, že vzdálenost mezi pilíři se směrem k oltáři zmenšuje a tento optický klam vytváří iluzi neobyčejně protáhlé lodi.
Z náměstí Novella na ulici Via dei Banchi, po pár metrech odbočit na Via d. Giglio, která vede ke kaplím Medičejských a kostelu San Lorenzo. Nejdřív narazíte na Kaple, vchod je dost nenápadný. Po prohlídce je nutné kostel obejít, abyste se dostali na Pizza di S.Lorenzo.
CAPLE MEDICEE ( vstupné 6 eur) - vchod z Piazza Madonna degli Aldobrandini, rozsáhlý celek skrývající hrobky rodiny Medici se nacházejí v zadním traktu kostela San Lorenzo a využívá i jeho podzemních prostor. Skládají se ze 3 různých částí.
První se nazývá CAPELLA DEI PRINCIPI, kaple vévodů, projektoval Matteo Nigetti 1604, je za hlavním oltářem, zdobená mramorem a polodrahokamy, jsou v ní umístěny sarkofágy toskánských vévodů. Tak hýřivě zdobených míst ve Florencii moc neuvidíte. Strop nese křiklavě zbarvené fresky a stěny pokrývají pásy mramorové inkrustace. Dveře proti vstupu vedou do SAGRESTIA NUOVA, jsou prvním architektonickým dílem Michelangela, původní projekt nedokončen, dnes tu jsou pouze 2 Michel.monumenty, jeden věnovaný vévodovi z Urbina Lorenzu, vnukovi Lorenza I.Nádherného, a druhý jeho synovi Guilianovi. Celá kaple navozuje atmosféru tragického dramatu
Piazza San Lorenzo - KOSTEL SAN LORENZO ( vstupné 2,60 eur) - nejstarší městská katedrála, vysvěcena už 393 sv.Ambrožem. Byl to farní kostel Medičejských, na jejichž popud po r.1420 Bruneleschim ve tvaru latinského kříže, rozdělen do 3 chrámových lodí. Autorem průčelí Michelangelo, který předložil několik návrhů na fasádu, ale nikdy nerealizoval, fasáda zůstala nedokončena.
Za pozornost stojí kazatelny od Donatella - bronzové s reliéfy zobrazující ustupující muka Ježíše a jeho vzkříšení (v posledním oblouku napravo). Také Donatelo se nedočkal dokončení, zemřel a je pohřben v kapli,
které vévodí zvěstování od Fra Fillipa Lippiho. Uprostřed těsně před oltářem je prostá kamenná deska, která označuje skromný hrob Cosima Staršího, zakladatele rodu Medici.
Součástí budovy Medicejská knihovna Laurenziana ( vstupné 2,60 eur) , knihovnu nechal zbudovat Cosimo de Medici a Michelangelo tam projektoval čtecí stoly a strop knihovny, je to nádherná budova z r.1524, archiválie ze sbírek Mediceů obsahují přes 10 000 starověkých i středověkých rukopisů. Mezi nimi i 180 svazků od Dante Alighieriho a přepisy Odyseey z 10.stol. Velkolepou atrakcí je i Michelangelova velkolepá hala a schodiště, které podle M. návrhu 1559 vybudoval Ammannati.Rajský dvůr je osázen stříhaným buxusem, marhaníky granátovými a pomerančovníky.
Z náměstí nalevo po ulici Via de Gori na roh Via Cavoure. Roh ulic vyplňuje medicejský renesanční palác
PALAZZO MEDICI-RICCARDI – ( vstupné 4,15 eur, otevřeno denně mimo středu 9-19 hod.) , vznikl 1444-1640, klasický příklad florent. architektury. Strohé, přísné, železné kruhy u oken sloužily k upevňování korouhví, pochodní a přivazování koní. Kamenné lavice pod nimi nebyly vyhrazeny pouze služebnictvu návštěvníků, ale nabízely všem kolemjdoucím spočinutí - skromná ukázka medic.pohostinnosti. Palác snad měl původně červenou, bílou a zelenou fasádu. 1527 byla budova málem stržena po útěku Mediceů. Ale přežil a 1659 prodán markýzovi Gabriellu Riccardimu, který palác rozšířil. Dnes slouží jako prefektura - sídlo kraje. Vnitřní nádvoří vyzdobeno antickými mramory, které tam chodili studovat umělci.
Pokud byste pokračovali Via Cavour, došli byste do univerzitní části města, kde se nachází Akademická galerie ( vstupné 7,7 eur) s originálem Davida, Špitál neviňátek a Archeologické muzeum. Někteří považují tuto část za nejkrásnější část Florencie. Vy se dejte doprava na Via d.Martelli k Pizza del Dumo.
DÓM SANTA MARIA DEL FIORE ( Panny Marie Květné ) , pojmenován podle znaku F. lilie. ( vstup volný). Mohutná stavba v gotic.stylu, stavbu zahájil 1296 Arnolfo Cambio, na dokončení čekala 150 let, pokračoval Fr.Talenti, 1436 vysvěcena.
Katedrála odráží typické odhodlání F. být ve všem první- je 4. největším kostelem v Evropě a dodnes nejvyšší stavbou ve městě ( uvnitř je dlouhá 155 m a 90 široká). Vnitřek je ve srovnání s průčelím dost střízlivá. Fantastická je kopule chrámu – stojí za to navštívit ( vstupné 5,5 eur), první svého druhu od antiky, jejímž autorem je Filippo Brunelleschi - architekt, matematik, vynikající geometr, sochař, malíř, byl vojenským a námořním inženýrem, sestavoval hudební nástroje. Kopule byla ovšem jeho nejvýznačnější zakázkou.
Kupole se stavěla formou překrývání prstenců zdiva s dvojitou strukturou, vnitřní prstenec nižší, ale silnější, vnější se tyčí ostrým obloukem nad ní, čili do sebe vklíněná žebra a cihly složené do tvaru rybích kostí. Kupole původně měla být bílá, bez výzdoby, ale později ji freskami vyzdobili Vasari a Zuccari. I dnes někteří trvají na vrácení se k původní bělosti. Kupole sama měří 91 m , ale po B.smrti byla dostavěna ještě lucerna a upravila tak výšku na 114 m. Práce byla hotova za 16 let a 25.3.1436 byla stavba vysvěcena po 5-ti hodinové ceremonii. Do kupole 464 schodů Vchod je mimo chrám. Michelangelo prohlásil při stavbě kopule chrámu sv. Petra, že přichází postavit větší dóm než florentský, ale nikoliv hezčí..
Budova je zvenčí zdobená různobarevným mramorem, bílým z Carrary, zelený z Prata, červený z Maremmy. Dlouhá 169m, š.104m. průčelí katedrály neogotické z l.1871-1887.
Vedle katedrály GIOTTOVA CAMPANILA ( vstupné 5,50 eur) - zvonice těsně přiléhá, zdobená bílým mramorem z Carrary, zeleným z Prata, červeným ze Sieny, růžovým z Toskánska a nádhernými reliéfy s motivy ze Starého zákona. Začal ji stavěl GIOTTO 1334, pokračoval Andreo Pisano, dokončil 1360 Talenti. Je 85 m vysoká a sochařskou výzdobu pořídil mimo jiné Donatello. Spodní dlaždice ( dnes odlitky - originály v Museu dell Opera del Duomo - nachází se vzadu za chrámem) znázorňují lidský život, Tvořivost a Umění člověka, na horním pruhu jsou vyobrazeny Planety, Ctnosti, Svobodná umění a Svátosti.
MUSEO DELL´OPERA DEL DUOMO - vstupné 5,50 eur, nachází se tu plastiky z katedrály, Bruneleschiho nástroje a jeho posmrtná maska. Zřejmě nejkrásnějším exponátem je Michelangelova Pieta, kterou si chtěl dát na hrob. Součástí je 5 z původních deseti reliéfů z Rajské brány baptistéria.
BAPTISTERIUM ( vstupné 2,60 eur) - křtitelnice na nám.sv.Giovanni, vznikla v blízkosti severní brány tehdejší římské Florencie. Původ stavby není znám. V době Dantově se věřilo, že jde původně o pohanský kostel zasvěcený Martovi, bohu války. Našly se zde i peníze z doby císaře Honoria, který vládl 384-423, ale historikové neoblomně tvrdí, že Baptisterium,věnované patronu města sv.Janu Křtiteli, pochází z 11.stol.
Je to osmiboká stavba s kupolí, nesporně jedna z nejstarších. Zvenčí zdobená bílým a zeleným mramorem, uvnitř černým a bílým.Ve 12.stol. dokončena střecha ve tvaru hladké pyramidy s lucernou se sloupky. Každá
stěna rozčleněna do 3 částí. Zvláštní význam mají troje dveře - Jižní, Severní a Východní a mozaika uprostřed baptisteria..
Jižní dveře - nejstarší, bronzové, bohatě zdobeny reliéfy, jejichž zlacení odhaleno 1948, dílem Andrey Pisana (1330-1336),výjevy ze života Jana Křtitele. 1402, když vypukl mor, se rozhodli měšťané opatřit nová vrata pro severní průčelí jakožto votivní dar, prosbu k Bohu, aby se neopakovalo to, že zahyne na desetitisíce Florenťanů v důsledku epidemie černé smrti, která se z Neapole rozšířila až do severní Evropy.
Severní vrata měla být odlita z bronzu a 7 čelných umělců bylo požádáno, aby se zúčastnili soutěže, Předmětem soutěže návrh bronz.panelu s výjevem obětování Izáka. Když byly kresby dodány, porota se shodla, že v úvahu připadá návrh L. Ghibertiho, ten pracoval sám. Byl vyučený zlatník, v době začátku zakázky mu bylo 23 let, když končil 73 let. V touze po dokonalosti odléval znovu a znovu každý panel, než nabyl jistoty, že reliéfy už nedokáže vylepšit.
Východní dveře - hlavní, směřující ke katedrále, pozlacené bronzové s výjevy ze Starého zákona 1456 zabudovány. obdivoval Michelagelo, prohlásil, že jsou hodny stát se branou do ráje, proto se jim říká PORTA DEL PARADISO. Originály jsou v muzeu, na dveřích kopie.. Zachycují výjevy ze Starého zákona: Stvoření Adama a Evy, obět Kaina a Ábela, Noema, obětování Izáka apod.
Interiér: na podlaze zvěrokruh, vnitřní průměr 25,5m, kopule zdobená úžasnou benátskou mozaikou, jejíž nejstarší části pocházejí z 11.stol. Mozaik.výzdoba dokončena ve 14.stol. Tehdy snad vytvořena i velká, 8m vysoká postava Krista na trůnu jako nejvýraznější motiv výzdoby stropu. Zajímavá je i hrobka antipapeže Jana XXII.
Za Baptisteriem po Via Roma na Pizza della republica. Piazza della Republica - dříve římské fórum, do 60.let 19.stol. zde potravinový trh, pak rekonstrukce, dobudován vítězný oblouk. Je tu soustředěno mnoho bank, nejmódnější a nejdražší kavárny.
Projděte Vítězným obloukem na Via degli Strozzi,dojdete na Pizza degli Strozzi. Před vámi
.PALAZZO STROZZI - obrovský, impozantní, třebaže má jen 3 podlaží, ale každé je větší než běžný palác. Stavbu, kvůli níž se muselo zbourat 15 domů, si objednal zámožný bankéř Fiilippo Strozzi, doufal, že předčí Medici. Základní kámen 1489, ale za 2 roky Filippo zemřel. Práce pokračovaly do 1536 a podíleli se na nich 3 význ.architekti: Guiliano da Sangallo, Benedetto da Maitano, Simone del Polaiuolo. Renesanční, konají se tu dnes výstavy starožitností.Všimněte si autentických držáků na pochodně, luceren a kruhů k uvazování koní, jež dodnes krášlí nároží a fasádu.
Pokračovat přes náměstí po Via Monalda k Via Porta Rossa ( U červené brány), zde zahnout doleva, asi v polovině cesty napravo - PALAZZO DAVANZATI - strhující muzeum, které oživuje za pomoci dobového nábytku atmosféru městského domu příslušníka bohaté vrstvy 14.stol. V r. 1904 ho koupil starožitník Elia Volpi a zrestauroval do původní podoby a hostí tam Museo dell´Antica casa Fiorentina - názorná ukázka života ve středověkém florentském paláci.
Rovně a doprava se nachází MERCATO NUOVo - nové tržiště z 1547-1551, zde se dříve obchodovalo se zlatem a stříbrem, dnes tu suvenýry, řemeslné výrobky, ruční práce.
Projděte tržiště, na konci zahněte vlevo na Calimaruzza a dojdete na hlavní náměstí Pizza della Signoria.
PIAZZA DELLA SIGNORIA - centrum politického a společenského dění. Stojí tu nejproslulejší budovy. Velký zvon sem kdysi svolával občany na veřejná zasedání nebo je upozorňoval na požár, potopu či nepřátelský útok. Zdejší sochy připomínají významné události v dějinách města. Na nejslavnější epizodu - upálení dominikánského kazatele Girolama Savonaroly u kůlu však upozorňuje jen prostá pamětní deska v dlažbě blízko lodžie. Na den sv.Jana se tu odjakživa konaly historické a folkloristické hry "Calcio in Costume", dodnes je to fascinující show v krojích a kostýmech.Bylo vybudováno mezi 13. A 14.stol. po demolici obydlí rodin, které byly příznivci ghibelinů.
Na severozáp. straně překrásná FONTANA DI NETTUNO - Ammannatiho kašna z 1575 římského boha moře, obklopeného nymfami- opěvuje toskánskou námořní flotilu, od místních obyvatel získala označení „Biancone“ Údiv vzbuzují především úžasné bronzové postavy podél obvodu kašny. Před ní bronzová deska Savonaroly, místo, kde byl oběšen a upálen. Vpravo kopie florentského lva vytvořeného Donatellem ( originál v Bargelu).
PALAZZO VECCHIO ( vstupné 6,5 eur) - Starý palác byl původně postaven pro městskou radu - signorii a stal se v pol.16.stol. sídlem Cosima Medici, než se přestěhoval do Paláce Pitti. Jinak dodnes slouží svému účelu radnice. Připomíná hrad s věží vysokou 94m. Palác započat 1299, dostavěn 1322, zachoval si původ.podobu, nicméně interiér doznal změn, když se 1540 stěhoval vévoda Cosimo I., který tu chtěl přepychové místnosti. O provedení nové dekorace požádán Leonardo da Vinci a Michelangelo. Zakázky se nakonec ujal Vassari, který je autorem fresek zachycující úspěchy Florencie. Nejzajímavější je Sál rady 500 ( Salone dei cinquecento) zřízený jako schůzovní místnost městského parlamentu. Později se v něm konaly bankety a slavnosti. Sál je vyzdoben Vassariho freskami a sochami, např. od M. Génius pokořující hrubou sílu.
Mechanika hodin pochází z r. 1667.
Nápis ve vlysu nad vchodem říká, že Kristus je král, což znamená, že žádný smrtelník nemá absolutní moc.
Před vchodem stojí kopie MICHELANGELOVA DAVIDA - dokončený 1504, vznikl na objednávku Piera Soderiniho brzy poté, co se stal gonfalonierem. Florenťané se přeli o místě umístění. Při nepokojích 1572 soše dav ulomil ruku. David stál před radnicí až do 1873, kdy byl nahrazen kopií. Originál, jehož zlacení na vlasech a na řemeni přes prsa dávno smyl déšť, vítr, slunce, je uchován v museo dell Áccademia na via Ricasoli č.52. Socha zosobňuje triumf nad tyranstvím.
Vlevo od Davida MARZOCCO - erbovní lev Donatellův z let 1418-1420. Vpravo do Davida sousoší HERCULES a KAKUs, dokončil Baccio Bandinelli
LOGGIA DEI LANZI - 1376-1382, původně sloužila jako shromaždiště, otevřená hala s křížovou klenbou, odkud promlouvali k lidu řečníci. Je pojmenovaná podle německých lancknechtů,bydlících v barácích v sousedství. Byla postavena podle návrhu Simona Talentiho.
Za časů vévody Cosima se z ní stala galerie soch pod širým nebem, jíž je posud. 1554 sem umístěn Celliniho Perseus- bronzové sousoší Persea, jež právě sťal Medúzu, mělo varovat nepřátele Cosima před možným osudem. 1583 přibyl Giambolognův Únos Sabinek, zhotovené z jednoho kusu kazového mamoru. Za nimi další Giamnologna (Hercules a Kentaur), římská kopie sousoší Ajax podpírá tělo Patroklovo a Únos Proserpíny od Pia Fediho. 6 římských soch žen stojí vzadu u zdi (přivezl je vévoda Ferdinando I. z vily Mediceů v Římě).
GALERIE UFFIZI - největší umělecká galerie v Itálii byla postavena v 1560-1580 jako úřad (uffizie) velkovévody Cosima I. Architektem Vasari, který použil k vyztužení zdiva železo, což umožnilo jeho nástupci Buontalentimu vytvořit takřka celistvou skleněnou stěnu v horním podlaží, kam byla situovány poklady Mediceů. Vasari prohlásil, že nikdy nestavěl něco tak nesnadného a nebezpečného jako základy nad řekou, protože půda velmi nepevná. Svůj úkol splnil, budova vydržela i povodně. Vasari také navrhl tajnou chodbu, která spojuje Palzzo Vecchio a Palazzo Pitti přes Uffizi a Most Ponte vecchio.
Na myšlenku zřídit tu uměl.galerii přišel Cosimův syn Francesco, i když pak Medicejští vymřeli a majetek přešel do vlastnictví Lotrinských, museli dodržet smlouvu poslední příslušnice rodu M. Anny Marie Ludovici, že nic ze sbírek nebude nikdy odvezeno z Florencie. Tato ochrana majetku galerie se osvědčila v pozdějších bouřlivých dobách. Sami Medici sem uváděli jen přátele a vzácné návštěvy, teprve Petr Leopold Lotrinský zpřístupnil Uffizi veřejnosti. Během své 400leté existence galerie neutrpěla větší škody ani ztráty. Snad jen v r. 1993 bylo poškozeno pár děl při výbuchu auta s bombou, nastraženého mafií u západního křídla. Původní sbírka byla rozšiřována, za pozornost stojí např. Botticelliho La primavera (Jaro), Tizianova ležící Venuše, Vinciho klanění tří králů, Raffaeova Madona se stehlíkem atd.
V současnosti rekonstrukce. Má být otevřena Uffizi nuova, byl odsud vyklizen i státní archív.Jsou tu děsné fronty Vstupné 8 eur.
PONTE VECCHIO - nejstarší dochovaný most na nejužším místě Arna, vybudován 1345, navrhl jej Giottův žák Tadeo Gaddi. Po jeho stranách postaveny arkády, v nichž vznikly byty a obchody, mimo jiné i jatky, ze kterých vyhazovali odpadky do řeky. Malebné obchůdky pův.vlastnili kováři, koželuzi, řezníci. Kvůli hluku a zápach je na rozkaz Ferdinanda I. 1593 vykázali a na jejich místo klenotníci a zlatníci, kteří mohli odvádět vyšší renty. Jsou tam dodnes. Vyvýšená chodba z východ.str. nad obchody byla pro Medici, aby se nemuseli prodírat davy obyčejných lidí. Most během 2.svět.války unikl jako jediný zničení.
čtvrť OLTRARNO - klidnější čvrť s výjimkou hlavní tepny Via Maggio. Název znamená za Arnem. Zde si nenechat ujít a kostel San Spirito.
PALAZZO PITTI - nejvelkolepější florentský palác , původní palác postavil 1450-1460 Brunelescchi pro bankéře Lucu Pitti, jemuž přispěl Cosimo 20000 floriny z vděčnosti za služby prokázané medicejské straně.
Stojí na kopci Boboli a měl demonstrovat bohatství a moc, chtěl trumfnout Medicee, ale kvůli nákladům se dědici Pitti ocitli na mizině a paradoxně ho koupili právě Medici.
1550 se stal jejich hlavním sídlem a až do r. 1919 byl oficiální rezidencí florentských vladařů..
Nyní je v něm 5 muzeí. Vstupné do všech muzeí 10,35 eur, po 16.hod. jen 7,75 eur. Lze kupovat zvlášť do jednotlivých muzeí. Jsou tam nádherné obrazy Raffaela, Tiziana, Tintoretta, Rubense,, je tam Muzeum stříbrných předmětů, Muzeum kočárů, nachází se tam Královské apartmány - ohavně zařízené a vyzdobené místnosti, kde Medici spali, přijímali návštěvy apod. Všude jsou těžké záclony, mohutné lustry, každá místnost má svou barvu od tmavě vínové po řvavou žluť.
Galerie moderního umění ( vstup 4,15 eur)- toskánská díla do pol.20.stol.
Muzeum degli Argenti( stříbra) vstup 2,10 eur
Galerie oděvů - vstup 4,15 eur - prvotřídní oděvy z 18. A 19.stol.
Součástí jsou zahrady Boboli ( vstup 2,1 eur včetně Muzea delle Porcelane) - nechali je založit Med.1549, veřejnosti zpřístupněné 1766. Úchvatný příklad renesanční zahradní architektury, buxusy zastřihané do geometr.tvarů, sochy, proslulá jsou umělá jezírka a umělá jeskyně..
KOSTEL SAN SPIRITO - projektoval Bruneleschi
SANTA CROCE - kostel svatého kříže - vstup volný, do října od 9,30 až 17,30 hod.,
Gotický kostel je neopakovatelnou památkou díky čistotě gotického stylu, ale také díky uměleckým dílům nacházejícím se uvnitř. Je jednou z největších staveb ve městě a začal se stavět 1295 podle projektu Arnolfa di Cambia pro františkány. Byl dostavěn až 1422, mramor.průčelí je ještě mladší 1857-1863. Je velmi jednoduchý s rozměry 140 x 40 m. Uvnitř najdeme mnoho hrobů a pamětních desek slavných Italů. V prvé řadě hrob Michelangela, Machiavelliho, Galilea, Rossiniho, Ghibertiho atd. Četné přední flor. rodiny tu mají své kaple. Na průčelí po levé straně jsou zaznamenány výšky hladiny řeky Arno při povodních ( 1966 - 4,9 m ! ). Podlaha je vydlážděna náhrobními kameny významných Florenťanů za posledních 500 let. Po vstupu vlevo pod druhým obloukem náhrobek Galilea, vpravo náhrobek Michelangela od Vasariho, jehož plastiky zobrazují Malířství, Sochařství a Architekturu. Pátý náhrobek vpravo je Machiavelliho, jehož tvůrcem Spinazzi.
Nicolo Machiavelli se narodil 1469 v chudé větvi rodiny, která byla původně jednou z předních ve Florencii. Jeho otec bezvýznamný právník, NM pracoval jako sekretář ministerstva zahr.věcí a války, šlo mu to., chtěl, aby si F. vydržovala stálou armádu, za Mediceů žil v ústraní a psal svého Vladaře - rozpracoval v něm své teorie o politicích, o moci, dějinách a lidském chování. Byl pověřen sepsáním oficiálních dějin Florencie. Zemřel zklamaný bez uznání, fcí a na pokraji bídy.
V přilehlé křížové chodbě je krásná Kaple Pazziů - renesanční skvost od Bruneleschiho zakončená kupolí.
Kampanila vzadu byla přistavěna 1842, čili je neogotická.
V blízkosti u nábřeží mineme Národní knihovnu. Před kostelem za Savonarolových časů se na náměstí konaly popravy kacířů, nyní jsou plné obchodů se suvenýry
Po Via Pinzochere, vpravo od kostela k Via Ghibelini.
Via Ghibellina : č.70 CASA BUONARROTI - ( vstupné 6,20 eur), dům, který koupil Michelangelo pro svého synovce Leonarda di Buonarrotiho, jehož syn tu už 1620 zřídil Michelangel.muzeum. Michelangelo tu nikdy nebydlel. Jsou tu vystavena raná M. díla, kopie jeho děl, kresby, rukopisy, obrazy. Je tu i výstavka se zajímavými etruskými exponáty, které Buonarttiové po léta sbírali.
Pokračovat po Via Ghibelini k Muzeu Bargello.- je velmi nenápadný v zástavbě
BARGELLO ( Biřicův palác) - Národní muzeum, druhé nejvýznamnější florent.muzeum. Název z lombardského barigildus = náčelník biřiců, protože zde 1574 rezidence šéfa policie, nechvalně proslula i popravami, jež se konaly na jejím nádvoří do r.1786, kdy hrdelní trest zrušil velkovévoda Pietro Leopoldo. Nicméně pův.budova vznikla 1254 jako radnice, jako sídlo kapitána lidu. Později tu sídlili purkmistři a justiční rada. Po rozsáhlé renovaci 1865 zde otevřeno jedno z prvních národních muzeí ( Via Proconsola 4, vstupné 4,5 eur). Hlavní exponáty rozmístěny ve třech podlažích, každá místnost má název podle uměleckých děl, kt.se zde nacházejí. Muzeum obsahuje nejrozsáhlejší sbírku toskánského renesančního sochařství v Itálii. Přízemí zdobí několik Michelangelových děl, pozoruhodný je Opilý Bacchus, první volná socha, Brutus, jediná známá Michelangelova busta., reliéf Madony apod.
.